Начало Пресцентър Интервюта 14.06.2016 г., БТА - Разделяне на регистрациите, на храните в хладилните витрини, както и по-високи санкции за нарушителите, предвижда новият Закон за храните

14.06.2016 г., БТА - Разделяне на регистрациите, на храните в хладилните витрини, както и по-високи санкции за нарушителите, предвижда новият Закон за храните

14.06.2016





София, 14 юни /Людмила Спасова, БТА/
В новия Закон за храните трябва да се направят промени, които да възпират нарушителите и резултатът да бъде спазване на закона, каза в интервю за БТА изпълнителният директор на Българската агенция по безопасност на храните д-р Дамян Илиев. По думите му предвижда се в него да влязат много от подзаконовите актове, наредби и други, което ще позволи по-лесно да се санкционират нарушителите.
Според д-р Дамян Илиев много важно нещо в новия закон е отделяне на действащия режим за регистрация на различните видове обекти. На отделни щандове, раздалечени един от друг, ще бъдат истинските сирена и тези с растителни мазнини, за да няма объркване. Сиренето на буци, в насипно състояние и неопаковано, ще се предлага в индивидуална опаковка. На отделни витрини ще стоят охладените и замразени меса, разказа директорът на Българската агенция по безопасност на храните.
Драстично се увеличават санкциите при повторни нарушения, отбеляза д-р Дамян Илиев. 

Следва пълният текст на интервюто:

Въпрос: В началото на летния сезон сме, започват почивките. Започна ли и БАБХ проверки по хотелите и почивните бази в черноморските и планинските курорти?
Отговор: Директорите на Областните служби на Агенцията по храните - в Бургас, Варна и Добрич, които са най-натоварени през почивния сезон, пускат заповед от 30 май до 9 септември за засилване на контрола по всички обекти за обществено хранене, обектите, които са свързани с продажба на храни на дребно - подвижни, временни, сезонни, кетеринг - туристически и тези на територията на хотелските обекти, ол инклузив услугата. С бизнес операторите на тези обекти, курортните селища, наематели на плажните ивици се срещнахме и обсъдихме резултатите и проблемите от миналия туристически сезон на база сегадействащия Закон за храните.
Най-честите нарушения са свързани с предлагане на храни без идентификация. Има и храни, които не са добре етикетирани, както и некоректно водени записи за самоконтрол, на база на които ние можем да проследим дали са обръщали сериозно внимание на изискванията към тях. 
Настоящите сезонни проверки, държа да подчертая, са извън плановия контрол, който провеждаме на база оценка на риска. 
За миналата година бяха извършени над 2300 проверки повече от планираните. 
Издадени бяха над 300 предписания и около 90 акта. 
Затворихме 6 обекта временно и възбранихме и бракувахме около 700-800 кг продукти. 
При тези проверки открихме дори работещи обекти без всякаква регистрация, предлагане на храни с изтекъл срок на годност и отново ще подчертая - на храни от животински произход без идентификационна маркировка, както и некоректно етикетирани храни.

Въпрос: В тази ситуация как се гарантира здравето на почиващите и какви гаранции за качество има пък при ол инклузив ваканциите, където с раните записвания цените значително падат? Има ли случаи на хранителни отравяния, например?
Отговор: При ол инклузива - отговорността за безопасността и качеството на храните, които се предлагат, са на бизнес операторите - производители, търговци, хотелиери и всички по веригата - от производството до заготовката на храните. Държа да напомня това. Ние осъществяваме контрол. 
За летните курорти проверяваме основно за съответствие на сградния фонд и оборудването. Възможно е сградният фонд да не отговаря на броя на хората, които се изхранват там. Това крие сериозни опасности. Задължително тези хотели трябва да имат действащи системи за управление на безопасността на храните. 
И започваме отново - произход, правилно съхранение на суровини и храни, спазване на температурни режими за съхранение на готовите за консумация храни, срокове за съхранение на храните като цяло. 
Друго важно нещо при ол инклузива е спазване на изискването за информация на хората - алергени, коректно етикетиране на предлаганите за млечни, а всъщност "немлечни" храни. 

Въпрос: Това, което казвате, е чудесно, но моите лични впечатления са, че тези неща не се спазват масово в хотелите, които предлагат ол инклузив.
Отговор: Такива са и общите впечатления. 
Един от проблемите, които не позволяват да се достигне до нивото, което на всички ни се иска, е наистина ол инклузива. Там хората се опитват да изкарат пари за сметка на по-евтини продукти, по-трудно се осъществява контролът, понякога се пропуска. 

Въпрос: Какво най-често се пропуска?
Отговор: Ако зад един документ, например, се скрият няколко доставки. Това е често срещан случай, в който проверяващите могат да бъдат заблудени.

Въпрос: Какви са основанията, за да се затвори едно такова заведение и има ли такива случаи?
Отговор: Както ви казах, през миналата година има 6 затворени заведения, част от които са от ол инклузив системата. Понякога затварянето е временно и след като се отстранят под наш контрол всички нарушения, изплатят се финансовите глоби и нямаме повече основания, отваряме отново заведението. 
Съветвам хората при регистрирани проблеми незабавно да ни сигнализират и да се информират за правата си от новия ни сайт.

Въпрос: Заведенията за обществено хранене стават обаче все повече. Зад всеки ъгъл "никне" "Сръбска скара" - на възлови кръстовища, по пазарите, пред училищата. Успявате ли да ги обхванете като проверка и кои са там най-честите нарушения, с които се сблъсквате?
Отговор: Дали скарата е "сръбска", Бог знае. При нас тези обекти се водят като бърза закуска, а като класификация - обекти със среден риск, като всички минават през регистрация по закона. Прави се проверка за съответствие на обекта по нормативни изисквания за безопасността на храните. Регистрацията се получава на база извършената проверка. Единственото нещо, което вие може да си мислите, е, че те нямат регистрация. Трудно ми е да повярвам, че това може да се случи. Така че, не намирам основания за притеснение.
Ако правим проверки два пъти годишно и на база получени сигнали от гражданите, бихме могли да променим квалификацията на нивото на риск и да зачестим проверките. Отделно от това ние знаем кои заведения имат лоша история и те също са включени в списъка за засилен контрол.
Искам да припомня на хората правата, които имат и да се възползват от новия ни сайт и специализираната рубрика за потребителя, от която могат да се информират за всичко. Призовавам гражданите при регистриране на някакви проблеми в тези заведения да ни изпращат сигнали, и то незабавно. 
Тук е мястото да кажа, че само на морето очакваме над 3000 временни обекта. Това налага да командироваме колеги за различни периоди от време, които да подпомагат контрола по места. Наистина натоварването е изключително голямо.

Въпрос: По какъв начин могат най-лесно да бъдат заблудени клиентите по отношение на храната и за какво да внимават, така че хем да не пострада здравето им, хем да не платят висока цена за ниско качество?
Отговор: Аз съветвам - имаме горещ телефон, имаме сайт - възползвайте се. Гарантирам, че проверката ще бъде незабавна, на място. Веднага изследваме храните, правим си съответните изводи. Често обаче имаме сигнали за хранителен взрив и при проверка се оказва, че няма такова нещо. Ние работим добре с Регионалните здравни инспекции, така че няма пропуски в контрола. 
Важно е обаче незабавно да бъдем информирани, когато има проблем. Защото ако се забавим и тази храна вече не е там, какво правим. Можем да проверим служителите имат ли здравни книжки, дали не носят някаква инфекция или дали между тях има компетентен човек, с право да работи в заведението, защото на аматьорски принцип храненето носи рискове.

Въпрос: БАБХ наскоро съобщи за санкционирана фирма, която след редица предупреждения е продължила да произвежда сирене с немлечни мазнини и да заблуждава чрез етикета си потребителите. Не казахте обаче коя е тази фирма, въпреки рецидива, защо?
Отговор: Защото законът не ми го позволява. Не знам защо така е измислено, но не мога да го направя.

Въпрос: Сега се подготвя нов Закон за храните. Кои са най-големите предизвикателства в него, ще се вдигне ли качеството на контрола и как ще се променят санкциите?
Отговор: Надяваме се да се промени най-вече това, което да възпира нарушителите. Да имаме такива възможности, че накрая резултатът да бъде спазване на закона. Предвижда се много от подзаконовите актове, наредби и т. н. да влязат в закона. Това ще ни позволи по-лесно да санкционираме нарушителите. 
Друго много важно нещо е отделяне на действащия режим за регистрация на обекти, на два отделни - обектите, които се занимават с производство и търговия на едро от животински произход и търговия на дребно и заведения за обществено хранене.
Отделна регистрация трябва да имат дейности по предлагане на храни от разстояние, транспортната дейност, търговията от наети площи, онлайн търговията. Всички тези дейности ще бъдат регулирани детайлно от новия закон.

Въпрос: Какво най-пряко ще засегне нас, потребителите?
Отговор: Всички храни, които не са млечни, в търговската мрежа ще бъдат на отделен щанд. В противен случай, ако двата щанда са един до друг, много лесно е човек да се заблуди. 
Когато прочетеш на даден етикет, например, че има нещо млечно, можеш да решиш, че е фирмено име на едно ново сирене, без да разбереш, че в него има растителни мазнини. 
И понеже говорихме за сиренето. С промените в закона нещата ще се променят. Вече сирената с немлечни съставки и растителни мазнини, както и тези в насипно състояние и неопакованите буци сирене, ще бъдат в индивидуална опаковка. Това е едно много важно нещо, което няма да позволи смесването на продуктите. 
Това ще се отнася и за различните меса - замразени и незамразявани - също ще бъдат на отделни щандове. Всички тези изисквания ще се отнасят за търговската мрежа и те ще внесат голямо облекчение за потребителите. 
Що се отнася до санкциите - те са много. Има различни групи предприятия и производители. 
Ако при първо нарушение един голям производител е санкциониран с между 4 и 6 хиляди лева, това е нищо за него. 
При втората група санкцията е 2,5 - 3 хиляди лева и при най-дребните - до 500 лева. 
Ако обаче някой от тях направи повторно нарушение и с вече влязло в сила наказателно постановление от три години назад, глобата и имуществената санкция стават в троен размер. Ще се мъчим да контролираме нарушенията на база историята на отделните фирми. При системни нарушения предвиждаме глоба в петорен размер. Има едно облекчение, в случай че за една седмица се плати 70 на сто от глобата. Най-важното за една санкция е тя да е неизбежна във всяко едно законодателство. 
Новият закон беше написан според мен по най-правилния начин. Браншовите организации участваха в този процес, дадоха си мнението и аз твърдя, че тези, които прилагат закона и тези, за които той се прилага, са най-добрата група, която трябва да направи промените, в което и да е законодателство. /Людмила Спасова/