Начало Пресцентър БАБХ в медиите Д-р Камен Николов, БАБХ: Призоваваме българските граждани да купуват месо и други продукти само от регламентирани търговци

Д-р Камен Николов, БАБХ: Призоваваме българските граждани да купуват месо и други продукти само от регламентирани търговци

30.04.2015

С д-р Камен Николов, началник отдел в Дирекция „Контрол на храните“ в БАБХ, разговаря Радина ХРИСТОВ - водеща в сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“.

Водещ: Предстои един от големите празници у нас, Гергьовден. След Великден това е един от най-важните празници у нас, при това не само заради големия брой на именниците. Всяка домакиня дава всичко от себе си, за да зарадва гостите и семейството с най-добрата трапеза. Това обаче не зависи само от кулинарните й умения, но и от продуктите, които намира в магазина. Г-н Николов, започнаха ли вече проверките на агенцията и към кои продукти и търговци са насочени те?
Камен Николов: Както всяка година, така и тази, вие го споменахте в анонса, Гергьовден е един голям празник в България и в този смисъл нашите служители извършват проверки предимно за храните, които са типични за този празник. Това са агнешкото месо и зеленчуците, които са традиционни за българската трапеза. Тези проверки се извършват освен по план и по сигнали, и по изключения, когато има някои неблагополучия с тези продукти, именно нерегламентирано предлагане на агнешко месо най-вече от недобросъвестни търговци.
Водещ: Какво ще рече „недобросъвестни търговци“? Влизат ли в тях продажбите на месо, които се извършват обикновено по селата, с домашни животни, които се предлагат за нашата трапеза?
Камен Николов: Продажбата на хранителни продукти трябва да става само от обекти, които са регистрирани по смисъла на член 12 от Закона за храните. Всички останали търговски практики са нерегламентирани. Така че, аз призовавам всички български граждани да купуват месо и каквито и да било други продукти, не само свързани с този празник, а по принцип само от регламентирани търговци. Всичко останало е нерегламентирана търговия. Що се касае до селата, това са много традиционни неща за България, но там търговия не се осъществява. Там хората колят по едно или две животни за собствена консумация. Това не може да се нарече търговия. За търговия говорим, когато недобросъвестни търговци, независимо от техния етнос, предлагат агнета или други продукти на регламентирани пазари от бусове, от коли и аз съветвам гражданите да не предприемат такава стъпка именно за да се предпазят от неблагополучия след това.
Водещ: Какви санкциите за нарушителите, имате ли до момента открити такива?
Камен Николов: Санкциите са регламентирани в Закона за храните и те започват от 500 и могат да стигнат до 3000 лева, зависи от нарушението и зависи от това към кого е насочена тази санкция. Така че това е административното наказание, на което подлежи всеки, който не спазва правилата. Проверките ни са насочени към всички обекти, които предлагат хранителни продукти. Така че в момента не мога да ви дам някаква точна цифра, защото все още не сме ги обобщили.
Водещ: Докога ще продължат конкретно проверките специално насочени към продуктите за гергьовската трапеза?
Камен Николов: Те са си регулярни, но пак ви казвам, засилени са с оглед на това, че ще има дежурни санитарни инспектори, които и по време на самия празник, а и след празника, тъй като той е и почивен ден, ще бъдат на своя пост и ще отговарят на всички сигнали. Знаете, че ние вече имаме практиката и за онлайн сигнали на сайта на агенцията. Така че те ще бъдат на разположение на българските граждани и ги призовавам спокойно да ни информират за някакви некоректни практики, които видят.
Водещ: Г-н Николов, всяко лято сме свидетели на натравяния по курортите, колкото и вашите колеги да полагат усилия да предотвратяват подобни неприятни емоции. Кога започват проверките в местата за настаняване?
Камен Николов: Все още е рано, тъй като летният сезон започва в края на май, говорим за организираното хранене в нашите курорти. Но там също имаме отработен алгоритъм. Първо в помощ на колегите от морските курорти, говоря Варна, Бургас, се изпращат колеги от вътрешността с цел да подпомогнат тяхната дейност. На второ място ние сме вече доста добре като регистрация на тези обекти. Имаме пълна информация за състоянието на тези обекти. И както всяка година, така и тази ще обърнем особено внимание на предлаганите продукти „ол инклузив“ и на временните търговски обекти, където и рискът е най-голям.
Водещ: Ще имате ли и тази година изнесени приемни по морето?
Камен Николов: Да, разбира се, това е вече установена практика при нас и ще продължи и тази година.
Водещ: Ще имате ли по-особени засилени проверки на местата, на които ще отсядат деца? И през зимния сезон имахме една-две ситуации с деца с неразположение заради храненето.
Камен Николов: Що се касае до организираното хранене при деца, там има много добре отработен модел на работа. Заедно с инспекторатите по образование работим много добре от години. Каква е цялата система на организация на работа? Първо, инспекторатът информира предварителната областната дирекция по безопасност на храните, на територията на която ще бъде това училище, било зелено, лагер или бяло, както и да го наречем, инспекторите от тази дирекция извършват предварителна проверка в обекта, още повече има възможност и по време на самия лагер да извършим такава проверка, може да се вземат и проби. Така че това е отработен алгоритъм. Сега тук искам да обърна внимание и на нещо друго. Много често се избързва с информацията, че проблемът е от хранителен характер. Но не винаги е така. Последният случай със Смолян го доказа. Много от децата, тръгвайки на училище или на лагер, тръгват с някакво заболяване от къщи. Когато се съберат всички на едно място и контактът е много тесен, много често това заболяване се разпространява в групата и то протича със симптоми на хранително отравяне, но се оказва, че не е. Така че аз призовавам и медиите, а и родителите, преди да излязат официалните резултати, да не бързаме със заключенията, защото понякога предаваме информация, която не е точна.
Водещ: Да, можем да припомним и на нашите слушатели, че в конкретния случай в Смолян се касаеше за вирусна инфекция.
Камен Николов: Да, за вирусно заболяване. Така че да не бързаме, моят апел е това: нека да не бързаме. Да, наистина има случаи, това не е практика само в България, има практика в целия свят, има такива случаи, аз не казвам, че няма, но нека да не бързаме с информацията, преди да е излязъл окончателният резултат.
Водещ: Г-н Николов, малко преди края на нашия разговор още една тема, която се коментира широко в последните дни. Най-малкото защото наредбата за захарта в натуралните сокове влезе в сила вчера, ако не ме лъже паметта. Какво представлява самата наредба, нека да дадем малко повече разяснения на нашите слушатели какво трябва да пише на етикетите на натуралните сокове и ако имат съмнения, че им наличие на захар в натуралните сокове, какво правят оттук нататък?
Камен Николов: Тази наредба влезе в сила от 19 ноември 2013 г., а на 28 април изтече гратисният период, през който производителите и търговците на тези продукти имаха право да изписват и произведените продукти, които са със захар. От 28 април всички производители и търговци на такива продукти, а това са сокове от плодове и някои продукти за консумация от човека, трябва да спазват изискването на наредбата. Това е важно да го уточним, защото тя е в сила от 2013 г. В това отношение ние заедно с Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки много отдавна работим заедно и в България няма производител на такива продукти, а те са 26 на брой производители по наша информация, които да произвеждат сокове или нектари, които да не отговарят на наредбата. В потвърждение на това ще ви кажа само че през миналата година ноември месец ние извършихме една тематична проверка във всички регистрирани обекти и при тази проверка по отношение производството, състава и технологичната документация е бяха открити нарушения. Открихме нарушения по отношение на етикетирането и представянето. В смисъл такъв: много от производителите пишеха „натурален срок“, или сок „100 % концентрат“, което е в нарушение на наредбата. Дадохме съответните срокове и предписания и ние вчера говорихме с председателя на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки. Предстои още да направим една среща, един семинар с колегите, така че в това отношение мисля, че нещата са урегулирани. Какво трябва да гледат потребителите? Потребителите трябва да гледат етикетирането и представянето не само по тази наредба, но трябва да се гледат и изискванията по отношение на Регламент 1169, който влезе от декември миналата година и който има някои допълнителни изисквания към производители и търговци по отношение на това как да бъдат изписани съставките, как да бъдат подредени по свойства и по количество, и някои други изисквания, които сме щи дискутирали и друг път.
Водещ: Дано нашите слушатели също така да поглеждат етикета на това, което са избрали да пият и да сложат на трапезата си. В края на разговора ни г-н Николов споменахте за новата опция за подаване на сигнали през интернет сайта на агенцията, какви са другите начини потребителите да се свързват с вас?
Камен Николов: Освен онлайн те могат да бъдат подавани и писмено, сигнали могат да бъдат подавани и по телефона, имаме телефон за потребителя, който също е на сайта на агенцията. Той е 24 часа на разположение на потребителите и аз апелирам към всички български граждани да бъдат активни в този процес. Но нека да дават обективна информация и обективни сигнали. Трябва да ви кажа, че около 20 % от сигналите не са обективни, а са много субективни и това вече затруднява и нашата работа. Защото отделяме ресурс, отделяме време и хора и по този начин ние не можехме да се отзовем на обективните сигнали. Но пак призовавам, потребителите са много основен фактор за коригиращи действия на пазара. Защото агенцията все пак знаете, разполага с ограничен ресурс като хора, пари, коли. А когато потребителят подаде реален сигнал, ние ще можем да реагираме и съответно да се вземат съответните мерки.
Водещ: Човешкият фактор е важен, ние като потребители трябва да бъдем отговорни към сигналите, които подаваме.
Камен Николов: Много важен е.


www.focus-radio.net